Клуб владельцев японских мотоциклов

Каталог японских 400-кубовых мотоциклов

Модельный ряд

Honda VFR 400R (1988)
Honda VFR 400R (1988)


Другие мотоциклы класса Спорт

Honda CBR 400R (1987)
Honda CBR 400R (1987)


Honda CBR 400RR (1992)
Honda CBR 400RR (1992)


Honda VF-400F (1982)
Honda VF-400F (1982)


Kawasaki ZXR-400R (1990)
Kawasaki ZXR-400R (1990)


Suzuki GSXR 400R (1995)
Suzuki GSXR 400R (1995)


Yamaha FZ-400R (1987)
Yamaha FZ-400R (1987)


Yamaha FZR-400 (1986)
Yamaha FZR-400 (1986)


Yamaha FZR-400R (1989)
Yamaha FZR-400R (1989)


Honda VFR 400R (1989)

Honda VFR 400R (1989)

Мнения владельцев

Пока не поступало

Технические характеристики

Класс мотоцикла Спорт

Двигатель
Тип двигателя : 4-цилиндр., V4,
: 4-х тактный
 
Объем (куб.см) : 399
Мощность (л.с./кВт) : 59/н.д.
Крутящий момент : 0 Нм


Габариты
Общая длина : 0 мм
Ширина : 0.00 мм
Высота по седлу : 0.00 мм
Сухая масса : 0 кг
Модельный год 1989

Технические параметры
Переднее колесо : н.д.
Заднее колесо : н.д.
Топливный бак : 18 л
Расход топлива
(на 100 км)
: 0.00 л
Динамика разгона (0-100 км/ч) : 4.00 с
Максимальная скорость : 215 км/ч

История и особенности модели

NC-30 появился на японском рынке в начале 1989 года и официально продавался плоть до 1994 года, а возможно, и позже, потому что выпущено этих мотоциклов было великое множество. NC-30 - не официальная абривиатура, официальное название этого мотоцикла именно "VFR400R", собственно, именно под этим именем он и известен во всем мире. Или наоборот: если мы говорим о VFR400R, в 90% случаев мы подразумеваем именно NC-30. Honda построила NC-30 с целью захватить сразу несколько благодарных рынков: внутрияпонский, Великобританию, Германию и, по возможности, США. До конца 1990 года в эти страны мотоциклы поставлялись официально, а потом - как "серый импорт". Популярность VFR400R в Японии была настолько велика, что рынок был просто переполнен этими пластиковыми ракетами. Надо заметить, что VFR400R поставлялись в разные страны с учетом специфики правил ТО и тому подобных, например, в Великобританию мотоциклы шли практически без изменений, а в Германию и Австрию - с новыми осветительными приборами и "задушенной" электроникой. Кроме изменений в расцветках, никаких других изменений в конструкции этого мотоцикла за все годы выпуска не произошло. К великому множеству расцветок руку также приложили десятки тюнинговых ателье, которые готовили эти маленькие ракеты для гонок. Соответсвенно, использовались совершенно различные цветовые схемы, самые часто встречаемые: Repsol, Smokin-Joe, Castrol, NSR и Shell Advance. Модели и вариацииИтак, главной задачей для покупателя является определить, для какого рынка подготовленный аппарат ему достался. Обычно, для этого достаточно поднять пассажирское сиденье (точнее то, что им называют) и найти под ним наклейку или стикер с бар-кодом, расположенный на задней части крыла прямо под планкой для номерного знака. Поскольку многие из мотоциклов не были официально поставлены в те страны, откуда их потом привезли в Россию, многие сопутствующие документы и наклейки могут врать. По наклейкам, если они сохранились, можно определить лишь год выпуска в большинстве случаев. Но поскольку многие мото к нам попали не из японских/британских/немецких салонов и аукционов, а с "помоек", наклейкам верить и вовсе не приходится. Отсюда вывод: наиболее ценной информацией для российского пользователя является буква в VIN-е, она ошибаться не может. Буквы для обозначения модельных рядов у Honda используются аналогично американским производителям 80-х годов. (Здесьможно найти много информации по разным VINам.) Как результат, мотоциклы сделанные в 1989 году должны иметь букву "K", 1990 - "L", и так далее. При этом, буквы "I", "O", "Q", "U" и "Z" пропускаются. Некоторые модели имели дополнительные коды, например, для обозначения цветов - буквы латинского алфавита. Развичия от модели к модели - минимальны, но и о них надо знать. Буква "K". Одно из основных технических отличий - использование стандартной вилки Showa, которая ко всему прочему имела устаревший дизайн - "антиклевковую систему". Такие вилки ставились лишь на первые выпуски NC-30, и их не много. Ибо даже на NC-24, предшествующую модель, вилки с "антиклевком" перестали ставить уже в 1988 году. За информацией о различиях между "антиклевковой" и новой, "картриджной" системами обратитесь к статье на Race-Tech.com: Cartridge forks.) Еще одна устаревшая деталь "K" - задний амортизатор. Поздние модели NC-30 были укомплектованы амортизатором Showa с внешним компенсатором, а ранние модели - без него, поэтому эти амортизаторы были гораздо мячге, но и жили меньше. Кроме подвески, "К"-шки обладали маленькими жиклерами во всех 4-х карбюраторах Keihin (110 против 115 в передних и 118 в задних, как в более поздних моделях). Базовые цветовые схемы NC-30 были такими же, как у старшего брата RC-30 - VFR750R: красно-бело-синий комплект. The only other obvious differences between the "K", "L" and "N" models related to the colors of the braking components (i.e., the brake calipers and disc carriers), which went from gold on the "K" to black on the "L" and early "N" and finally to gold on the final "N" variations, the "N-III" and "N-IV". Country-specific differences are minor, but can be significant. UK-specbikes, which were offered in "L" and "M" configurations, had larger, hinged mirrors, oil coolers and MPH speedometers, for example. German-specNC-30s (of which no more than 1000 were ever produced) had larger headlights and hinged mirrors, and possibly a slightly different paint scheme. There were also Austrian-specNC-30s, as indicated in the UK-spec Owners Manual and Microfiche. These bikes were nearly identical to the UK-spec models, but they came with different carbs and KPH speedometers. Export models lacked the home market-s speed restrictions, so they were equipped with higher-reading speedometers. There is some evidence (also from the UK-spec microfiche) that there may also have been an NC-30 version produced for France as well, but European-spec NC-30s were always very expensive and sold poorly, so these models may never have been produced or sold. The following table details the beginning serial and engine numbers for most of the NC-30 production run:

YearCodeRegionBeg. Engine #sBeg. Frame #sCarb ID #s
1989KJapanNC13E-1200001NC30-1000001VDE3A-A
1990-91LJapanNC13E-1300001NC30-1050001VDE3D-A
1990-91LU.K.NC13E-2100007NC30-2000006VDE3B-A
1990-91LAustriaNC13E-2100009NC30-2000009VDE3C-A
1991-93MU.K.NC13E-2200001NC30-2100001VDE3F-A
1991-93MAustriaNC13E-2200006NC30-2100006VDE3G-A
1991-93MFranceNC13E-220000?NC30-210000?VDE3?-A
1991-93MGermanyNC13E-220000?NC30-210000?VDE3?-A
1992-onNJapanNC13E-1400001NC30-1100001VDE3D-B


Specifications1

ItemSpecifications
Dimensions:Overall length1.985m (78.1 in.)
Overall width705mm (27.8 in.)
Overall height1.075m (42.3in.)
Wheelbase1.345m (53.0 in.)
Ground clearance125mm (4.9 in.)
Dry weight175kg (385.8 lb.)
Curb weight192kg (423.3 lb.)
Maximum weight capacity347kg (765.0 lb.)
Frame:Frame typeTwin-spar aluminum
Front suspension41mm Showa cartridge forks2
Front wheel travel120mm (4.7 in.)
Rear suspensionSingle-sided swing arm
Rear wheel travel120mm (4.7 in.)
Rear damperGas-filled damper with remote reservoir2
Front wheel size17x3.5 in.
Rear wheel size18x4.5 in.
Front tire size120/60 VR17
Rear tire size150/60 VR18
Front brakesDouble floating disc; 4-piston Nissin calipers
Rear brakeSingle solid disc; 2-piston Nissin caliper
Caster angle25-deg 20-
Trail96mm (3.8 in.)
Fuel tank capacity15 liters (4.0 U.S. gal., 3.5 Imp gal.)
Fuel tank reserve capacity2.0 liters (0.5 U.S. gal., 0.4 Imp gal.)
Engine:Bore and stroke55.0mm x 42.0mm (2.16 in. x 1.65 in.)
Displacement399 cm? (24.3 cu in.)
Compression ratio11.3 : 1
Valve trainGear driven DOHC; 4 valves per cylinder
Intake valve opens @ 1mm lift15-deg. BTDC
Intake valve closes @ 1mm lift35-deg. ABDC
Exhaust valve opens @ 1mm lift35-deg. BBDC
Exhaust valve closes @ 1mm lift5-deg. ATDC
Lubrication systemForced pressure and wet sump
Oil pump typeTrockoid
Cooling systemLiquid cooled; dual radiators and cooling fan
Air filtrationPaper filter
Crankshaft typeUnit-type; 4 main journals; 360-deg.
Firing order#1 @ 90 deg.; #4 @ 270 deg.; #3 @ 90 deg.; #2 @ 270 deg.
Cylinder arrangement4 cylinders; 90-deg. V
Carburetor:Carburetor typeConstant velocity Keihin; 4 carburetors
Throttle bore32mm (1.3 in.)
Drive train:Clutch systemMulti-plate, wet
Clutch operationCable operated
Transmission6-speeds
Primary reduction2.117 (34/72)
Final reduction (sprockets)2.666 (15/40)
Drive chain slack15-25mm (5/8-1 in.)
Drive chain size/links525/104
Gear ratio, 1st2.928 (14/41)
Gear ratio, 2nd2.166 (18/39)
Gear ratio, 3rd1.800 (20/36)
Gear ratio, 4th1.591 (22/35)
Gear ratio, 5th1.435 (23/33)
Gear ratio, 6th1.318 (22/29)
Gearshift patternLeft foot operated return system: 1—N—2—3—4—5—6
Electrical:Ignition systemDigitalized full transistor ignition
Starting systemElectric starter motor
Charging systemTriple phase output alternator
Regulator/rectifier typeSCR Shorted/triple phase full wave rectification
Lighting systemBattery (YTX7A-BS)
Lubrication:Engine oil capacity at draining2.4 liters (2.54 U.S. qt., 2.11 Imp. qt.)
Engine oil capacity at disassembly3.0 liters (3.17 U.S. qt., 2.64 Imp. qt.)
Engine oil capacity at oil filter change2.5 liters (2.64 U.S. qt., 2.2 Imp. qt.)
Recommended engine oil viscositySAE 10W-40
Oil pressure at oil pressure switch490-588 kPa (5.0-6.0 kg/cmІ, 71-85 psi) @ 5,000 rpm (80 deg.C, 176 deg.F)
Fuel system:Main jets (Front cylinders)# 122
Main jets (Rear cylinders)# 120
Slow (idle) jets# 35
Pilot screw initial opening2 turns out
Pilot screw final opening1/4 turn out
Float level6.8mm (0.28 in.)
Carburetor vacuum differenceWithin 40 mmHg (1.6 inHg)
Base carburetor (for carburetor synchronization)No. 2 carburetor
Idle speed1,300 +/- 100 rpm
Throttle grip free play2-6mm (0.08-0.24 in.)
Clutch system:Clutch lever free play10-20mm (0.4-0.8 in.)
Clutch disc thickness2.92-3.08mm (0.115-0.121 in.)
Clutch disc service limit2.8mm (0.110 in.)
Clutch plate warpage limit0.30mm (0.012 in.)
Cooling system:Coolant capacity (radiators & engine)2.1 liters (2.22 U.S. qt., 1.85 Imp. qt.)
Coolant capacity (reserve tank)0.2 liter (0.21 U.S. qt., 0.18 Imp. qt.)
Radiator cap relief pressure108-137 kPa (1.10-1.40 kg/cmІ, 16-20 psi)
Thermostat begins to open80-84 deg.C (176-183 deg.F)
Thermostat fully open95 deg.C (203 deg.F)
Thermostat valve lift8.0mm (0.23 in.) min.
Wheels/Tires:Cold tire pressure (driver only, front)33 psi
Cold tire pressure (driver only, rear)33 psi
Cold tire pressure (driver & pass., front)33 psi
Cold tire pressure (driver & pass., rear)36 psi
Front suspension:Fork spring free length277.3mm (10.92 in.)
Fork spring directionTighter coils on bottom
Fork oil weight10W
Fork oil level122mm (4.8 in.)3
Fork oil capacity390cc3
Steering bearing pre-load1.0-1.5kg (2.2-3.3 lbs.)
Rear suspension:Shock spring free length158.7mm (6.2 in.)
Shock spring installed length147.7mm (5.81 in.)
Nitrogen gas pressure98 kPa (142 psi)
Brakes:Brake fluid typeDOT 4
Front brake disc thickness4mm (0.16 in.)
Front brake master cylinder I.D.14.000mm (0.5512 in.) (9/16")
Front brake caliper cylinder I.D. (upper)32.030mm (1.2610 in.)
Front brake caliper cylinder I.D. (lower)30.230mm (1.1902 in.)
Rear brake disc thickness6mm (0.24 in.)
Rear brake master cylinder I.D.14.000mm (0.5512 in.) (9/16")
Rear brake caliper cylinder I.D.25.400mm (1.0000 in.)
Battery/Charging system:Reg/rec regulated voltage/amperage13.5-15.5v (0-6A) @ 5,000rpm
Battery capacity12v (6AH) YTX7A-BS
Battery charging rate (normal)0.7A/5-10 hr.
Battery charging rate (quick)3.0A/1 hr.
Battery voltage13.0-13.2v
Ignition system:Spark plug (standard)NGK ER9EH or ND Y27FER
Spark plug (racing)NGK ER10EH or ND Y31FER
Spark plug (cold climate)NGK ER8EH or ND Y24FER
Spark plug gap0.6-0.7mm (0.024-0.028 in.)
Ignition timing "F" mark18-deg. BTDC @ 1,200rpm
Advance starts1,800rpm +/-200rpm
Advance stops12,000rpm +/-200rpm
Full advance37-deg. BTDC +/-2-deg. @ 12,000rpm
Lights/Meters/Switches:Main fuse30A
Fuse20A x 1; 10A x 3
Headlight (high/low beam)12v 60/55w (H4)4
Tail/brake light12v 5/21w5
License light12v 5w6
Position light12v 5w7
Turn signal light12v 21w8
Instrument light12v 1.7w x 5
Oil pressure warning indicator12v 1.7w
Oil temperature indicator12v 1.7w
High beam indicator12v 1.7w
Turn signal indicator12v 1.7w
Neutral indicator12v 1.7w
Starting system:Starter motor brush length12-13mm (0.47-0.51 in.)


Notes:
  1. These specifications pertain mainly to the UK-spec "L" and "M" models; some J-spec differences are noted.

  2. J-spec "K" models are equipped with Showa damping rod forks and are not equipped with a remote reservoir rear shock.
  3. For "K" models, fork oil level is 90mm and fork oil capacity is 450cc.
  4. J-spec is 12v 60/35w.
  5. J-spec is 12v 5/18w.
  6. N/A to J-spec bikes.
  7. J-spec is 12v 1.7w.
  8. J-spec is 12v 15w.


Origin: VSource.org 1999-2003 [Sources: Honda VFR400RL-M Service Manual, Parts Manuals and Microfiche; Honda CBR VFR, Guido Saliger and Thomas Beyer, Art Motor Verlag 1994]


Honda Part Numbering System

As Used in the Parts Catalogs

General parts:

    XXXXX - XXX - XXX(XX)Function Number

    XXXXX- XXX - XXX(XX)Component Number

    XXXXX - XXX- XXX(XX)Parts Classification Number(These numbers relate to the Product Code of the first Honda motorcycle model to use a particular part; if the same part is subsequently used on another model, the Parts Classification Number generally remains unchanged. Some of these numbers are listed here. For more information, see the Parts Interchange Infopage.)

    XXXXX - XXX - XXX(XX)Modification Designation

    XXXXX - XXX - XXX(XX)Subcontractor Designation

    XXXXX - XXX - XXX(XX)Color Code (if any)(Part number color codes do not necessarily correspond to the Honda motorcycle paint codes listed here; they are keyed to the Honda paint codes listed in the relevant Description section of the Parts Catalog.)

Bolts, nuts and other standard parts:

    XXXXX - XXXXX - (XX)Function Number

    XXXXX- XXXXX - (XX)Type Number

    XXXXX - XXXXX- (XX)Dimensions(Dimensions of many common parts are reflected in this section of the part number—see Dimensions below.)

    XXXXX - XXXXX - (X)(X) ISO Standard Designation (if any)

    XXXXX - XXXXX - (X)(X) Chemical Surface Treatment (if any)

Common abbreviations:



ASSY.Assembly
COMP.Complete
R.Right
L.Left
STD.Standard
MMMillimeter
GGram
T (22T)Tooth (22 Teeth)
AAmpere
VVolt
WWatt
WLWith labelling
WOLWithout labelling
KPHKilometers per hour
L.E.D.Light emitting diode
MPHMiles per hour
L (100L)Link (100Links)
A.C.Alternating current
D.C.Direct current
IN.Intake
EX.Exhaust
FR.Front
RR.Rear
HEX.Hexagonal
A.M.Attaching mark
T.M.Transcript mark
C.D.I.Capacitive discharge ignition


Dimensions:



PartsExampleInterpretation
Bolt (screw)6 x 126mm diameter, 12mm length
Pin8 x 148mm diameter, 14mm length
O-ring9.5 x 1.69.5mm diameter, 1.6mm thickness
Oil seal14 x 24 x 514mm inside diameter, 24mm outside diameter, 5mm thickness
Tube5 x 1305mm inside diameter, 130mm length




Origin: VSource.org 1999-2003 [Source: Various Honda Parts Lists and Microfiche]


вернуться назад | вернуться в каталог
^